جدید ترین عناوین خبری امروز
واریته

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

چهارراه استانبول سریال ممنوعه
فیلم تگزاس
دانلود فیلم آستیگمات
همراه با پیش درآمدی بر سینمای اجتماعی;

نقد فیلم آستیگمات

پیوند عمیق میان سینما و فضای واقعی یک جامعه و تعاملات مستمری که بی وقفه بین آن ها در حال شکل گیری است، از یک نقش پذیری صحیح نشات می گیرد و نقش سینما به واسطه ی رسالت تاریخی اش، قصه گویی است و سینماگر قصه گو در مواجهه با یک جامعه ی واقعی به ظرفیت بالای آن برای خلق روایت پی خواهد برد. دقیقا همین جاست که سینما در جامه ای نو، نقش داستان سرایی خود را ایفا خواهد کرد نتیجه محصولی است که هم رسالت اجتماعی خود را از یاد نبرده و هم رول قصه گویی اش را عزیز می پندارد و این غایت چیزی است که قرار است از آن به عنوان سینمای اجتماعی یاد شود.

خوشبختانه یا متاسفانه، پتانسیل خلق روایت در بستر مسائل اجتماعی در جغرافیایی همچون ایران به شدت بالاست و هر چه که هست فضا برای به تصویر کشیده شدن مهیاست. این ظرفیت که گاها از فراوانی مناسبات عرفی و بعضا از زیادی ناهنجاری ها سبب می شود دست فیلمساز اجتماعی را باز می گذارد تا از میان خیل سوژه ها به تناسب دغدغه اش یکی را برگزیند و برایش لباسی از داستان بدوزد، تکرار می کنم لباسی از داستان بدوزد ولاغیر. مسئله ای که در بسیاری از موارد به دست فراموشی سپرده شده و مورد کم توجهی قرار می گیرد فیلمساز اجتماعی در رویارویی با این حجم از واقعیت، شگفت زده شده و وظیفه ی اصلی خویش را فراموش می کند. اساسا سینما یعنی قصه گویی به وسیله ی تصویر و اساس روایت یک قصه یعنی شخصیت و شخصیت زمانی خلق خواهد شد که شخصیت پردازی چه در دل فیلمنامه و چه در تکنیک تصویری کردن آن به وضوح دیده شود. اتفاقاتی که متاسفانه در «آستیگمات» رخ نداده و حاصل بیشتر شبیه تکه های منفصلی از چند دعواست تا یک درام جدی اجتماعی. اشکال اصلی «آستیگمات» فقدان یک قصه ی مشخص یا به بیانی دیگر مشکل اساسی فیلم، قصه زدگی است. آدم های «آستیگمات» نیز به این قصه زدگی مبتلا شده اند و در جنون آن گرفتار .

آستیگمات ، یک طبل تو خالی

دانلود فیلم آستیگمات

شاید بد نباشد که ابتدای بحث را از انتهای فیلم آغاز کنیم، دوباره یک فیلم ظاهرا اجتماعی و دوباره یک پایان باز کاش تریبونی بود که عاجزانه فریاد می زد: پایان باز این نیست که یک فیلم را در نقطه ی اوجش تمام کنید، به طوری که هیچ کس نفهمد چه اتفاقی رخ داده دقیقا جایی که همه ی اتفاقات به انتها رسیده و منتظریم تا نتیجه ببینیم یکهو فیلم تمام می شود، بی آن که بخواهد در انتهای جمله اش نقطه ای بگذارد که منطق دراماتیک داشته باشد گویا نه گذشته آدم ها مهم است و نه آینده ای که در انتظارشان خواهد بود و آن ها استخدام شده اند تا چند روزی مقابل دوربین باشند تا ما درک کنیم که چقدر بدبخت بیچاره هستند. البته که چرایی این رخداد کاملا روشن است قطعا از آن جایی که مسیر دراماتیک قصه بر پایه ی یک روایت واحد استوار نیست نمی شود پایانی منطق محور را انتظار داشت. این بی منطقی به دل روابط قصه نیز کشیده می شود و به همین دلیل، همگی الکن باقی می مانند. نه دعوا ها فهمیده می شوند و نه آدم هایی که قرار است در این دعوا ها نقش داشته باشند .

بیشتر بخوانید: دانلود سریال ممنوعه با لینک مستقیم

هنگامی که شخصیت ها برای خالق به درستی خلق نشده باشند، کنش ها و واکنش های آن ها نیز تصنعی به نظر می رسد. از این دیدگاه است که عصبانیت های بی دلیل و بی منطق کاراکتری همچون مهران در قصه، مخاطب را تحت تاثیر نخواهد گذاشت. این حجم از خشونت وقتی منطق پیدا می کرد که ما حداقل در یک سکانس پدر و پسری بین مهران و فرزندش علت این خشونت را می فهمیدیم. مثلا در قالب یک تک گویی می فهمیدیم بخاطر کودکی سختی که پشت سر گذاشته به این حال و روز افتاده که تا از راه می رسد یقه می گیرد و دعوا راه می اندازد وگر نه همه ی آن دعوا ها نه تنها به فهم ختم نمی شوند بلکه مخاطب را عصبی می کنند. عصبانیتی که از خشم ناشی می شود نه از فهم. پرداخت در خصوص باقی شخصیت ها نیز این چنین است، خانواده به معنای اصلی کلمه وجود ندارد نه رابطه ی پدر پسری مهران و فرزندش در آمده و نه رابطه زناشویی او با سمیرا باقی ارتباط های مهم و غیر مهم هم که پیشکش .

دانلود فیلم آستیگمات

در این میان شاید تنها کاراکتر نصفه نیمه ی «آستیگمات» کسری باشد، کودکی که در حال غرق شدن در سیل ناملایماتی دست و پا می زند که اطرافیانش رقم زده اند هر چند که این کاراکتر نیز درگیر کلیشه های ژانری شده (کودکی باهوش در دل یک خانواده ی پر از مشکل و مسئله کپی دسته چندم بچه های فیلم های اجتماعی است ) اما جز کم اشکال ترین آن هاست، بازی خوبی هم از بازیگر خردسال این نقش گرفته شده و اگر بیشتر مورد توجه قرار می گرفت چه بسا می توانست یک تنه فیلم را نجات دهد. نگاه فیلمساز به نسلی که نه فقط با دو چشم بینا بلکه چهار چشم (عینکی بودن کسری) در مقابل این ناملایمات قرار گرفته و مثل یک دوربین تمام ماجرا را ضبط می کنند، باید مورد توجه قرار گیرد. البته میزان دراماتیزه کردن این حادثه ی هولناک (قرارگرفتن یک کودک در برابر جنبه های واقعی و تلخ زندگی) می توانست جدی تر باشد، جدیتی که باید در دینامیک دوربین اندازه ی نماهای کسری در طی تمام حوادثی که در طول قصه شاهدش بوده و تاثیرات آنی و دراز مدت این حوادث بر او احساس می شد .

بیشتر بخوانید: دانلود فیلم بمب یک عاشقانه با کیفیت عالی

اشکال بعدی فیلمنامه متوجه دیالوگ هاست، در بعضی از سکانس ها دیالوگ هایی می شنویم که ابدا متعلق به آن فضا نیست، به عنوان مثال به سکانسی اشاره می کنم که مهران و سمیرا در حال دعوا هستند و مادر از راه رسیده و سراغ کسری را می گیرد، وقتی همگی متوجه می شوند که کسری ناپدید شده دعوا به اوج خود می رسد در این میان مادر میفهمد برق های خانه قطع شده و ناباورانه از مهران سوال می کند که پول برق را داده است یا خیر. مسئله این نیست که این دیالوگ ، دیالوگ مهمی هست یا خیر که قطعا نیست مسئله اینجاست که شنیدن چنین دیالوگ بی اهمیتی در چنین فضای مهمی نه تنها میزان باور پذیری موضوع را کاهش می دهد بلکه مضحک نیز به نظر می رسد، در طول فیلم به کرات شاهد این دست ناهماهنگی ها میان فضا، دیالوگ ها و لحن هستیم. تضاد هایی که یقینا از نظر مخاطب پنهان نخواهد ماند.

دانلود فیلم آستیگمات

با اینکه فیلم یک پایان باز دلچسب ندارد اما قطعا بهترین سکانس فیلم نیز سکانس آخر آن است، جایی که مهران و کسری یک تقابل پدر و پسری جذاب را رقم می زنند. تقابلی پر از ترس ، عشق ، امید و در عین حال نا امیدی همه جزئیات درست و در جای خودشان قرار گرفته اند و از همه مهم تر دیالوگ پایانی مهران به کسری و برگشت، نگاه و سکوت آخر او .

بیشتر بخوانید: دانلود قانونی فیلم خرگیوش

برای جمع بندی صحبت ها به سخن نخستم باز میگردم. فیلمساز اجتماعی باید بداند؛ مخاطبی که برای دیدن یک فیلم اجتماعی به سینما آمده برای تصمیمش یک دلیل روشن دارد، مخاطب تشنه ی شنیدن قصه ی تازه است و اگر چیزی غیر از این بود یقینا به جای سینما، یک دورهمی رسمی را برای رفع دغدغه مندی های اجتماعیش انتخاب می کرد. سینمای اجتماعی اگر فهم و دقت تاریخی و البته روایی نداشته باشد چیزی جز فغان نخواهد بود.

منبع: اختصاصی واریته

ورود به سایت دیدگاه ها 0
avatar
  Subscribe  
اعلام کردن به