جدید ترین عناوین خبری امروز
واریته

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

مغزهای کوچک زنگ‌ زده

نقد و بررسی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

رسالت سینما ، چیزی فراتر از بنا کردن تریبونی برای بیان دیدگاه های روشنفکرانه ی کنج کافه ای و یا اصلاح دنیای کثیف و تبدیل آن به جایگاهی بهتر برای زندگی و … است . بواقع ، رسالت سینما سرگرمی است . سینما اساسا سرگرمی است و بر مبنای آن بنا شده و ابدا هیچ نقطه نظر علمی در این حوزه نمی تواند اندکی از الزام حضور این ویژگی در یک فیلم را زیر سوال ببرد . سرگرمی ، تاریخچه ای طولانی تر از قصه و روایت در سینما را با خود یدک می کشد . این ویژگی ، از اواخر سده ی هجدهم و با اختراع سینما توسط برادران لومیر پدیدار شد و علی رغم تاثیرات دیدگاه های سیاسی ، اجتماعی ، فلسفی و … بر بنیان سینما در طول تاریخ صد و اندی ساله ی آن ، فاکتور سرگرمی ، هم چنان مهم ترین ویژگی یک فیلم است .

هدف از بیان این پیش درآمد ، تاکید بر اهمیت موضوع مذکور بوده و از آن جا که در این نوشته به بررسی یکی از سرگرم کننده ترین (به معنای آن که مخاطب فیلم را بدون خستگی ، تا پایان دنبال کند) فیلم های سال گذشته ی سینمای ایران خواهیم پرداخت ، یادآوری آن خالی از لطف نیست .

 

خطر لو رفتن داستان مغزهای کوچک زنگ زده

مغزهای کوچک زنگ زده ، آخرین ساخته ی سینمایی هومن سیدی  از آن دست از فیلم هایی است که از همان سکانس اول که نه  از نخستین فریم فیلم چشمان مخاطبان را به پرده سینما گره می زند و جالب تر اینکه این پیوند در طول دو ساعت حضور روی صندلی سینما گسسته نمی شود .این اتفاق همان جنبه ی سرگرم کنندگی است که در بالا مطرح شد و فارغ از تمام نکات مثبت و منفی که قطعا در یک فیلم وجود خواهد داشت ، یک امتیاز است . امتیازی که نه از جانب منتقدین و صاحب نظران بلکه از سوی مخاطبین که شریان های حیاتی سینما هستند به یک فیلم اعطا می شود . در این میان شاهد نیز در شمایل سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران از غیب رسیده و به قول جناب رشیدپور بر شانه های مغزهای کوچک زنگ زده می نشیند تا تاییدی باشد بر مطالب فوق.

فیلم پیش تر از هر چیز یک نام گذاری دقیق دارد. انتخاب این عنوان عجیب به واسطه ی خط روایی قصه و کنش و واکنش شخصیت ها در دل آن کاملا معنا می یابد و هر چه جلوتر می رویم به درستی آن بیشتر پی خواهیم برد. مغزهایِ کوچکِ شخصیت های این قصه سال هاست که زنگ زده و از کار افتاده اند. شاید هم از ابتدا اینچنین بوده، کسی چه می داند هر چه که هست این کوچکی و زنگ زدگی حقیقت دارد و یقینا ماحصل همان جغرافیای خاص است. برای اثبات این زنگ زدگی همین بس که سکانس خفه کردن شهره را برای خود یادآوری کنید . (برای مخاطبینی که فیلم را دیده اند) چه کسانی می توانند این بلا را بر سر یک انسان بیاورند قطعا کسانی که یا مغز ندارند و یا مغزهای کوچکشان به شدید ترین شکل ممکن زنگ زده.

نوید محمدزاده در مغزهای کوچک زنگ زده

فیلم مغزهای کوچک زنگ زده  با یک اسلوموشن فوق العاده آغاز می شود. یک رشته نما با سرعت پایین که تلفیقش با مونولوگ ابتدایی به نحوی کل فیلم را برای ما روایت می کند آن چند ثانیه ی ابتدایی خلاصه تمام چیزی است که قرار است تا پایان فیلم تماشایش کنیم . سیدی مشابه این ایده را در سیزده نیز پیاده کرده بود همان سکانس ابتدایی تصادف ماشین و پرت شدن و حرکت آن در طول جاده اما اینجا در اجرای این ایده به بلوغی خاص رسیده تصویر از لحاظ زیبایی شناسی کامل است و میزانسن حرکت ها در نمایی که ما نخستین بار شکور و شاهین را در یک قاب می بینیم دقیق اجرا شده و اجرای درست این جزئیات یک آغاز جذاب را برای مغز ها به ارمغان آورده است.

نکته ی جالب و قابل توجه در سینمای هومن سیدی در مقام کارگردان ، خلاقیت هایی است که از او در اجرای برخی از بخش های متن فیلمنامه می بینیم، نمونه ای از خلاقیت های این چنینی در فیلم های سیدی، سکانس دادگاه «خشم و هیاهو» است درست همان جا که سیدی برای به تصویر کشیدن صحنه ی قتل روی تخت خواب به جای ترسیم یک فضای واقعی از یک موشن جذاب و فانتزی استفاده کرده بود. نمونه ی حاضر و دست به نقدش هم همین پلان شروع مغز هاست.

دانلود مغزهای کوچک زنگ‌ زده

خلاقیت در اجرا این بار خود را در استفاده درست از یک تکنیک نشان می دهد، سیدی با استفاده ی به جا از اسلوموشن علاوه بر اینکه آغاز فیلمش را جذاب کرده به درستی سینما خلق می کند. برای بنده به عنوان یک مخاطب جدی در این عرصه سینما چیزی فراتر یک تصویر جذاب ، یک دیالوگ یا مونولوگ تاثیر گذار، یک تکنیک به موقع و یا هر چیز منفرد دیگری است  سینما دقیقا بر هم کنش تمام این عناصر است و در جایی که این عناصر به درستی در کنار هم قرار بگیرند سینما خلق می شود. سینما در درجه ی اول یعنی تصویر و سیدی این موضوع را به خوبی درک کرده و از جادویی که تصویر خلق می کند آگاه است .

ترکیب متعادلی که سیدی برای بازیگر های کاراکتر هایش انتخاب کرده از نظم قابل توجهی برخوردار است . بازی یک دست و روان و به اندازه چه از بازیگران با سابقه و چه از چهره های جدید به یک میزان خود نمایی می کند. که این مهم عملکرد درست کارگردان در بازیگردانی و هدایت بازیگر ها را نشان می دهد . حیف است از مسائل فنی سخن به میان بیاید و به عملکرد پیمان شادمانفر اشاره نشود .الحق که شادمان فر در قاب بندی ها، نور پردازی ها و هر آنچه که از آن به زیبایی شناسی تصویر یاد می شود دقیق رفتار می کند. خلق تصاویری دیدنی در جغرافیایی که عملا هیچ عنصر جذاب بصری در آن یافت نمی شود یعنی موفقیت و شادمان فر و همکارانش به این مهم دست یافته اند. البته هدایت درست و به اندازه سیدی و ارتباط خوبش با پیمان شادمانفر در خلق این قاب های خوش رنگ و لعاب بی تاثیر نبوده است .

مغزهای کوچک زنگ‌ زده

مغز ها یک فیلم گنگستری بومی است، بومی از این جهت که با توجه به ظرفیت های موجود ایرانیزه شده و جغرافیا یافته است. علت دیگری که این فیلم را یک فیلم گنگستری بومی می دانم این است که یقینا فیلمساز با توجه به شرایط موجود در مناسبات سیاسی و اجتماعی ایران این فیلم را ساخته و اینکه تلاش کرده تا قواعد موجود در یک ژانر محبوب را در قالبی متفاوت پیاده ( ایرانیزه ) کند، بسیار قابل تحسین است. البته اینجا دعوا سر این نیست که اثبات کنیم این فیلم در ژانر گنگستری جای می گیرد یا خیر  چون اساسا ژانر فضیلت نیست و در جایی که به فرم آسیب بزند می تواند عیب نیز تلقی شود اما تلاشی که صورت گرفته کمیاب است و باید مورد توجه قرار بگیرد .

و نکته ی آخر راجع به مغز ها . فارغ از تمام نقطه نظرات مثبت و منفی از جانب منتقدین به این فیلم، کم تر کسی می تواند از دیدن این فیلم روی پرده لذت نبرد. فیلم به معنای واقعی سینماست و اساسا باید در سینما دیده شود .

 

 

نویسنده: سهیل سمیعی

Download WordPress Themes Free
Download Premium WordPress Themes Free
Download WordPress Themes Free
Download WordPress Themes Free
udemy paid course free download

منبع: اختصاصی واریته

ورود به سایت دیدگاه ها 3
avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
محمد محکومناشناس Recent comment authors
  Subscribe  
جدید ترین قدیمی
اعلام کردن به
trackback
دانلود فیلم مغزهای کوچک زنگ زده با لینک مستقیم

[…] نقد و بررسی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده […]

محمد محکوم
محمد محکوم

ساملک مشتی نمی‌شود دانلود کرد چرا؟!

ناشناس
ناشناس

حتی با این همه تمجید قلمبه سلمبه، فیلم قابل لذت بردن نیست. و برخلاف گفته ی نویسنده، فیلم برای مخاطب (البته مخاطب سالم العقل ) کاملا حوصله سربر و بدون معنا ظاهر میشه. ما هممون مخاطبای سینمامون رو می‌شناسیم و میدونیم که سرگرم کردن این دست مخاطب لزوما نیاز به فیلم خوب نداره. با مزخرفتر از این فیلما هم میشه این دست مخاطب رو سرگرم کرد