جدید ترین عناوین خبری امروز
واریته

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

دانلود نقد فیلم سارا و آیدا

نقدی بر سارا و آیدا فیلمی از مازیار میری

پس از جشنواره سی و چهارم فجر که با درخشش بسیاری از فیلم ها همراه بود، امید اهالی سینما برای بهبود شرایط این کشتی به گل نشسته جانی دوباره گرفت. درخشش آثارجشنواره به خصوص فیلم های اول نه تنها سینما دوستان را امیدوار کرد بلکه دوباره پای مخاطبین عام را به سالن های سینماها گشود.ما حصل این آشتی میمون و مبارک هم فروش فوق العاده ی فیلم هایی بود که پیش تر توجه کم تری از جانب مخاطبان دریافت می کردند.

با توجه به منطق های جشنواره ای انتظار داشتیم طبق روال دوره قبل، جشنواره سی و پنجم نیز مملو از شگفتی باشد و با ترکیبی که از فیلم سازان جوان و با تجربه ی سینمای ایران در جشنواره سی و پنجم به چشم می خورد، امید ها نسبت به این دوره بیش از دوره قبل بود.امیدی که با اکران فیلم ها در روز های ابتدایی جشنواره کم کم به نا امیدی بدل شد و به گفته ی بسیاری از منتقدین و صاحب نظران می توان جشنواره سی و پنجم را با اختلاف بدترین دوره جشنواره فجر لقب داد.

دانلود فیلم سارا و آیدا

بدون شک سارا و آیدا، تازه ترین اثر سینمایی مازیار میری یکی از بالا نشینان لیست بلند بالای بد های جشنواره به حساب می آید. فیلمی که پیش از به نمایش در آمدن و در روز های پیش از جشنواره سر صدای زیادی به راه انداخته بود اما ابدا نتوانست نظر منتقدان را به خود جلب کند.

«سارا و آیدا» ظاهرا قرار است روایت گر رابطه ی دو دوست صمیمی باشد اما در سرتاسر فیلم اثری از کنکاش یک رابطه دراماتیک میان این دو دوست گرمابه و گلستان به چشم نمی خورد.میری در تلاش است تا این بار بر خلاف «حوض نقاشی» که با دست گذاشتن روی یک معضل خاص اجتماعی تبدیل به یکی از فیلم های ماندگار سینمای ایران شد با نگاهی کلی تر به مقوله ای اخلاقی در بستر مجموعه ای از روابط اجتماعی فیلمی تاثیرگذار بسازد.میری که در سابقه ی فیلم سازی خود خصوصا در «سعادت آباد» به کپی برداری از درون مایه های آثار فرهادی متهم شده بود این بار در «سارا و آیدا» مستقیما کاراکتر اصلی خود را در دو راهی انتخاب میان خوب و بد قرار می دهد.پس زمینه ی معروفی که در سینمای فرهادی به وفور به چشم می خورد.

دانلود فیلم سارا و آیدا

برخی از فیلم ها اساسا فیلمِ فیلمنامه اند و قصه نقش اصلی را در پیشبرد روایت داراست. اتفاقا «سارا و آیدا» نیز از این قاعده مستثنی نیست.در این دست فیلم ها نمود های بصری نقش چندانی در حصول اهداف فیلم نخواهند داشت و اساسا فیلم نامه است که حرف اول و آخر را می زند.پس نقش و تاثیر فیلم نامه در آن ها پر رنگ تر از هر عنصری خواهد بود.اتفاقی که در مورد «سارا و آیدا» کاملا برعکس رخ داده.فیلمنامه ای که امیر عربی آن را نوشته عملا ضعیف تر و البته خنثی تر از سایر بخش ها دیده می شود.قصه پیش رو ما کم کاراکتر است.در نتیجه میسر بود  که بر اساس ارزش دراماتیک کاراکتر ها زمان مناسب تری برای شخصیت پردازی آن ها حداقل در مورد دو شخصیت اصلی فیلم اختصاص داده شود.اتفاقی که ابدا رخ نمی دهد و فیلم نامه به هیچ کدام از عناصر داستانش نزدیک نمی شود ، چه برسد به آن که بخواهد آن ها را پرداخت کند و در واقع قصه ی «سارا و آیدا» توان کنده شدن از زنجیر داستان و نشستن در غالب یک فیلمنامه را ندارد.

دانلود فیلم سارا و آیدا

اتفاق آزار دهنده ی بعدی در فیلمنامه حضور تعدادی از شخصیت های اضافی مانند مادر سارا است که بود و نبودشان نه تنها تاثیری در روند قصه ندارد بلکه وقت را از شخصیت های مهم تر برای عرض اندام می گیرند.من باب مثال کاراکتر مادر سارا که می توانست تبدیل به یکی از نقاط ضعف شخصیت اصلی شود و او را برای گذر از مانع به وجود آمده به چالش بکشد عملا به عنصری اضافی در فیلم نامه تبدیل شده و بی شک حذفش از قصه هیچ لطمه ای به داستان نخواهد زد.به واقع فیلمنامه بیشتر مدعی تاثیرگذاری کاراکتر ها بر یکدیگر است تا اینکه بخواهد آینه ی تمام نمایی از آن باشد.به زبان خودمانی این رابطه مادر دختری به عنوان یکی از روابط عاطفی که اتفاقا قرار است آغاز گر درام در فیلم باشد اصلا در نیامده و این در نیامدن تنها و تنها محصول عدم شخصیت پردازیست و نه چیز دیگر.

دانلود فیلم سارا و آیدا

هرچند ضرب آهنگ فیلم در مقایسه با آثار قبلی میری از سرعت بیشتری برخوردار است اما زمان زیادی می گذرد تا کاراکتر ها کمی تکان بخورند.در واقع بعد از یک ساعت که از سیر خطی و بی کنش فیلم گذشت به ناگاه و در کمتر از چند دقیقه دو اتفاق مهم در فیلم رخ می دهد.اتفاقاتی که به نظر می رسد قرار است فیلم را از این بی تحرکی نجات دهد اما خیلی زود آن ها نیز تبدیل به دو اتفاق خنثی و بی تاثیر می شوند و به طرز خنده داری از دست می روند.

دانلود فیلم سارا و آیدا

و شاید بتوان تنها نکته ی مثبت فیلم را در بازی غزل شاکری جستجو کرد.بازیگری که پیش تر توانایی هایش را در سریال شهرزاد به رخ کشیده بود این بار نیز به سهم خود از پس کار برآمده و بازی قابل قبولی را ارائه داده است.اتفاقی که تقریبا در مورد سایر کاراکتر ها ابدا شکل نگرفته و بازی ها رضایت بخش نیست.البته اگر بخواهیم رد این دست از ناکامی ها را در «سارا و آیدا» دنبال کنیم سر آخر به فیلمنامه خواهیم رسید و نکته ای که به وضوح دیده می شود این است که نبود فیلمنامه ای با چفت و بست سایر بخش ها از جمله کارگردانی و بازی ها را به شدت تحت الشعاع قرار داده است.

در نهایت «سارا و آیدا» را نمیتوان بخشی از شخصیت فیلم سازی خالقش دانست و باید امیدوار باشیم فیلمسازی که آثاری هم چون «سعادت آباد» و البته «حوض نقاشی» را در کارنامه دارد در آینده ای نزدیک توانایی های خود را دوباره در این حوزه به اثبات برساند.

ورود به سایت دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

اعلام کردن به
avatar
wpDiscuz

سینما و تلویزیون

پایان فیلمبرداری «گل نساء» اولین فیلم بلند داستانی «ستار چمنی‌گل»
پایان فیلمبرداری «گل نساء» اولین فیلم بلند داستانی «ستار چمنی‌گل»
71
با حضور تعدادی از سینماگران کشور کارگاه‌های آموزش حرفه‌ای سنقر و کلیایی برگزار شد
62
تورج اصلانی سینمای ایران
تورج اصلانی جایزه ویژه جشنواره بین‌‌‌المللی فیلم «دهوک» را گرفت
27
جشنواره فیلم مستقل
ششمین جشنواره فیلم مستقل «خورشید» در بندرعباس
36
جشنواره فیلم خورشید
ششمین جشنواره فیلم مستقل خورشید
32