جدید ترین عناوین خبری امروز
واریته

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

داستان فیلم ساعت پنج عصر

نگاهی بر ساعت ۵ عصر/نخستین ساخته ی سینمایی مهران مدیری

فضای طنز ایرانی، سال هاست که در سیطره ی شخصی محصور مانده که بی تردید می توان او را برند این روزهای کمدی در ایران معرفی کرد.مهران مدیری کمدینی ایست که توانسته با خلاقیت بی نظیرش در این سال ها خود را به شماره ی یک این حرفه بدل کند.بسیاری از مخاطبان آثار طنز، مدیری را به واسطه های سریال های متعدد و موفقی که در تلویزیون و هم چنین شبکه نمایش خانگی در سال های طولانی حضورش در این عرصه ساخته است، می شناسند. اما فعالیت های وی تنها به اینجا ختم نشده و مدیری توانایی های خود را در عرصه های مختلفی چون بازیگری سینما و تلویزیون، اجرای برنامه های تلویزیونی و هم چنین خوانندگی به اثبات رسانده است.
بخشی از این موفق ها نیز کافیست تا نام مدیری بر روی پوستر یک فیلم سینمایی آن هم در جایگاه کارگردان بیش از هر چیزی توجه ها را به سمت خود جلب کند.ساعت پنج عصر عنوان نخستین ساخته ی سینمایی مهران مدیری است. وی علاوه بر کارگردانی ، تهیه کنندگی و ظاهرا نویسندگی این فیلم را نیز بر عهده داشته است.در ادامه به بررسی این فیلم خواهیم پرداخت.

 

گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

بدون شک این ضرب المثل معروف به ماحصل نخستین تجربه ی سینمایی مهران مدیری بی شباهت نیست.این روزها کمتر فیلمی با حال و هوای کمدی یافت می شود که روایتی برای ارائه داشته باشد.این در حالیست که فیلمنامه ساعت پنج عصر نه تنها از قصه ی مهیجی برخوردار است بلکه فضا را برای بیان بسیاری از دغدغه های اجتماعی صاحب اثر فراهم می آورد.فیلم برعکس نمونه های دیگر کمدی نه از شوخی های جنسی بهره می گیرد و نه خود را به سمت لودگی می کشاند.ساده و بدون کوچک ترین اضافه گویی مخاطب را به خنده وا میدارد.البته که این جنس کمدی را پیش تر در آثار تلویزیونی مدیری نیز مشاهده کرده بودیم.با این تفاوت که این بار با زبانی سینمایی و در اندازه و اشل درست سینما به تصویر کشیده شده است.در بحث نکات فنی نیز مدیری کاملا از پس کار بر می آید.دکوپاژها خوب از آب درآمده و و علی رغم اینکه بیشتر صحنه ها شلوغ و پر بازیگر هستند، میزانسن اکثریت سکانس ها از طراحی درستی برخوردار است .باید به همه ی این موارد حضور جادوگر سینما ایران، محمود کلاری را هم اضافه کرد که با قاب های چشم نوازش زیبایی بصری کار را دوچندان کرده است.در نتیجه ،حاصل کار به نسبت قابل قبول بوده و می توان گفت مدیری با صبر ایوب وارش برای ورود به عرصه ی فیلم سازی سینما به خوبی از غوره به حلوا رسیده است.

 

همان همیشگیِ بامزه لطفا

حال و هوای قصه ی ساعت پنج عصر از اتمسفر آثار قبلی مدیری به دور نیست.طبق معمول، قصه یک کاراکتر اصلی دارد که همه ی اتفاقات مهم حول محور او رخ می دهد و بقیه عملا تیپ باقی می مانند.البته در این مورد خاص شاید بتوان گفت که کاراکتر های دیگر حتی به تیپ هم نمی رسند و سیاهی لشکر برایشان عنوان مناسب تری است.اما جالب این جاست این پرداخت سطحی اصلا به فیلم صدمه نمی زند.اصولا فیلمنامه به نحوی نوشته شده که نیازی به پرداخت بیش از این در مورد آن ها وجود ندارد.حتی در بسیاری از موارد کاراکتر های فرعی ذاتا قرار نیست در قامت یک شخصیت رئالیستی دیده شوند و ریشه هایی از نگاه نمادین به این کاراکتر ها به خوبی قابل لمس می باشد.برای نمونه هم می توان به پرستار وظیفه شناس در آن آشفته بازار بیمارستان و یا آن بازپرس امنیتی اشاره کرد.اما یکی از ویژگی هایی که در فیلم مشهود است جنس شوخی های متفاوتی است که ابدا قرار نیست شبیه هیچ یک از کمدی های قبل از خود شود.مثل همیشه از کنار هم نشستن تعدادی اپیزود که حتی به خودی خود و جدا از هم نیز بامزه به نظر می رسند، خط داستانی به وجود آمده که به هیچ وجه از هم گسسته و پاره پاره نیست و اتصالی مناسب بین تمام اتفاقات آن مشهود است.مدیری پیش از این هم با استفاده درست از چاشنی اغراق شوخی های ساده را به کمدی ترین شکل ممکن به تصویر کشیده بود.با این تفاوت که این چاشنی در ساعت پنج عصر از دایره کلام خارج شده و به تصویر کشیده می شود.اکثر سکانس ها شلوغ و پر هیاهو اجرا شده و این ترفند به درستی کارکرد بصری پیدا کرده است.

 

رفیق گرمابه و گلستانم آرزوست

دوباره قرار است شخصیت محجوب، انسان دوست، کار درست و البته قانونمند قصه در سیل مشکلات شخصی و اجتماعی گرفتار شود و یک صبح دل انگیز و آرام در زندگی او فقط و فقط با یک تماس تلفن از بانک تبدیل به جهنمی شود که گریز از آن به سادگی میسر نیست.حالا اگر شما مهران مدیری باشید و قرار باشد برای این کارزار یک بخت برگشته را انتخاب کنید که هم چون سیبل در برابر تیر های مهلک زندگی مقاومت کند و از پا نیفتد انتخابی جز رفیق گرمابه و گلستان خود خواهید داشت؟سیامک انصاری که پیش از این هم نشان داده بود که از پس ایفای نقش کاراکترهایی با این ویژگی به خوبی برمی آید این بار هم کم نگذاشته و توانایی خود را بار دیگر نشان داده است.این یک نظر شخصی است و شاید از نظر کارشناسان و حتی مخاطبین عقیده درستی نباشد اما به شخصه معتقدم که سیامک انصاری قصه های مدیری،از کیانوش برره و مستشار قهوه تلخ گرفته تا همین مهرداد پرهام ساعت پنج عصر تبدیل به کلیشه شده که جذابیتش در هر اثر بیش از پیش خودنمایی می کند.

 

و کلام آخر: ذکر یک نکته ی نچندان مهم

همانطور که در بند اول نیز به عرض شما سینما دوستان عزیز رساندم، مهران مدیری علاوه بر کارگردانی در قامت تهیه کننده و ظاهرا نویسنده ی اثر نیز عرض اندام کرده است.حال چرا ظاهرا؟ چندی پیش خشایار الوند در مصاحبه ای اظهار داشت که فیلمنامه ساعت پنج عصر نوشته ی اوست و مدیری هیچ دخالتی در آن نداشته است.همچنین جناب الوند با دلخوری اضافه کرده اند که در بیست سال اخیر ندیده ام که مدیری متنی بنویسد.این در حالیست که در تمام پوستر ها و بیلبورد های تبلیغاتی فیلم ، نام مدیری به عنوان نویسنده آورده شده که جای بسی تعجب دارد!!!

ورود به سایت دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

اعلام کردن به
avatar
wpDiscuz

سینما و تلویزیون

پایان فیلمبرداری «گل نساء» اولین فیلم بلند داستانی «ستار چمنی‌گل»
پایان فیلمبرداری «گل نساء» اولین فیلم بلند داستانی «ستار چمنی‌گل»
53
با حضور تعدادی از سینماگران کشور کارگاه‌های آموزش حرفه‌ای سنقر و کلیایی برگزار شد
48
تورج اصلانی سینمای ایران
تورج اصلانی جایزه ویژه جشنواره بین‌‌‌المللی فیلم «دهوک» را گرفت
16
جشنواره فیلم مستقل
ششمین جشنواره فیلم مستقل «خورشید» در بندرعباس
28
جشنواره فیلم خورشید
ششمین جشنواره فیلم مستقل خورشید
29